KRS: 0000651609, NIP: 7272807677

Oficjalne stanowiska

Stanowisko OZZP w sprawie prostestu pracowników oświaty

OZZP przedstawia oświadczenie oraz stanowisko w sprawie planowanego strajku pracowników oświaty w tym dużej rzeszy psychologów.

Zarząd Krajowy OZZP oświadcza, że popiera żądania Związku Nauczycielstwa Polskiego oraz wspiera psychologów przyłączających się do protestu pracowników oświaty  zapowiadanego na dzień 8 kwietnia 2019 r.

Jako związek zrzeszający psychologów, w tym psychologów zatrudnionych w oświacie, apelujemy o rozważenie następujących postulatów OZZP:

  • Wzrost wynagrodzeń o 1000zł dla pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych, w tym psychologów. 

Wynagrodzenie psychologa zatrudnionego w szkole w oparciu o Kartę Nauczyciela ustalane jest, podobnie jak u nauczycieli, w zależności od stopnia awansu zawodowego.

  • Obowiązek zatrudnienia psychologa w każdej szkole – wnosimy o objęcie wszystkich placówek edukacyjnych obowiązkiem zatrudnienia psychologa.

W obecnym kształcie przepisy nie zobowiązują do konieczności zatrudnienia psychologa w szkole. Nauczyciele poszukują pomocy w instytucjach zewnętrznych. Specjalista zatrudniony w szkole znaczną część problemów mógłby rozwiązywać na miejscu.

  • Określenie liczby uczniów przypadających na etat psychologa.

Obecne uregulowania prawne nie gwarantują zapewnienia opieki psychologicznej wszystkim, wymagającym tego uczniom. Najgorsza sytuacja jest w szkołach zawodowych, gdzie ilość psychologów przypadających na jednego ucznia jest najniższa w stosunku do średniej z innych placówek.

  • Określenie odrębnej ścieżki awansu zawodowego dla psychologów, Psycholog to nie nauczyciel! Psycholog jest wsparciem nauczyciela, ucznia i rodzica

W obecnym stanie prawnym nie ma żadnej odrębnej drogi awansu zawodowego dla specjalistów (psychologów, pedagogów, logopedów) zatrudnionych w szkole.

Prowadzi to do sytuacji,  gdy psycholog przygotowuje uczniów do konkursów,
co wykracza poza jego kompetencje. Opiekunami stażu psychologa
są nauczyciele przedmiotów, nauczania wczesnoszkolnego lub pedagodzy, Charakter pracy tych specjalistów nie pozwala na profesjonalna ocenę pracy psychologa.

  • Powstanie rozporządzenia różnicującego zakresy obowiązków poszczególnych pracowników oświaty, w tym psychologów

Brak jasnego rozdziału obowiązków pomiędzy specjalistami pracującymi
w placówkach edukacyjnych wprowadza chaos organizacyjny.

  • Zapewnienie warunków  pracy dostosowanych do zasad etycznych zawodu psychologa i specyfiki jego pracy, w sprzyjających warunkach, zapewniających poczucie bezpieczeństwa i poufności.

Nadal wielu psychologów w szkole dzieli gabinet z pozostałymi specjalistami,
co nie daje możliwości pracy zgodnej ze standardami zawodu.

  • Zapewnienie cyklicznej, nieodpłatnej superwizji dla psychologów zatrudnionych w danej gminie.

Umożliwienie poddawania superwizji pracy psychologów, w celu zapewnienia możliwie największej efektywności przeprowadzanych działań.
Superwizja powinna być prowadzona przez certyfikowanych superwizorów.

  • Zapewnienie psychologom swobody wyboru formy zatrudnienia.

Obecne przepisy zobowiązują dyrektora placówki do zatrudnienia psychologa świadczącego pracę powyżej 4 godzin tygodniowo na umowę o pracę lub Kartę Nauczyciela. Takie zapisy uniemożliwiają im swobodne decydowanie o swoim zatrudnieniu oraz ograniczają swobodę działalności gospodarczej.

Dodatkowych informacji udziela: Justyna Żukowska-Gołębiewska - Rzeczniczka Prasowa OZZP tel. 571-347-575 email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Jak nas znaleźć

Zapisz
SZANUJEMY PRYWATNOŚĆ
Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny. Jeśli odmówisz używania plików cookie, ta strona internetowa może nie działać zgodnie z oczekiwaniami.
Zaakceptuj wszystkie
Odrzuć wszystkie
Polityka prywatności
Analityczne pliki cookie
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.
Google Analytics
Zaakceptuj wszystkie
Odrzuć